miércoles, 29 de diciembre de 2010

LA RESOLUCIÓ DE PROBLEMES, UN NOU CAMÍ CAP A L'APRENENTATGE SIGNIFICATIU

Per tal de veure com es pot fer, faig un miniprojecte que duré a terme per una empresa:

TÍTOL DE L’ACTIVITAT Per què es important desenvolupar la creativitat a la meva feina? (Pensament Lateral)
DESCRIPCIÓ DELS AGENTS PERSONALS Aprenents: Treballadors de la fundació “Deixalles” que treballen amb l’integració de col•lectius en risc d’exclusió social. (Adults, homes i dones, majors dels 25 anys).
Mediadors: Jo mateixa
Tecnologia Educativa: DVD, TV, portàtil, canó i projector, internet i power point.
DESCRIPCIÓ DEL PROBLEMA Davant la saturació de la tasca que realitzen, es detecten dificultats per saber que fer en determinades situacions i un cert bloqueig davant de trobar solucions creatives, pel que es proposa fer un curs de formació en “pensament lateral” per desenvolupar la seva creativitat.
TIPUS DE PROBLEMA (JONASSEN) Estructuració: Encara que es podria entendre com un problema mal estructurat, segons la definició de Jonassen (1997), perquè el desenvolupament de la creativitat implica donar moltes solucions alternatives, requereix la vivència dels alumnes i a més es tracte de treballar amb el pensament divergent i no el convergent, baix el meu punt de vista, es tracta d’un problema ben estructurat, ja que requereix l’aplicació dels conceptes del pensament lateral, parteixen d’un estat inicial ben definit (dificultats a l’hora de trobar solucions creatives) un objectiu conegut (desenvolupar la seva capacitat creativa) i una metolodologia clara a aplicar.
Complexitat: tindria una complexitat intermèdia, ja que encara que hi ha unes pautes i una metodologia a seguir, deixa part a la flexibilitat i l’influència de moltes variables a que poden influenciar el resultats.
Especificitat de camp: Encara que pugui semblar un tema abstracte per treballar, el problema està ben situat ja que la seva aplicació es en un context determinat dels alumnes davant situacions determinades i es basen en unes estratègies cognitives determinades que impliquen un domini de l’ús de la creativitat en el context determinat.
PLANTEJAMENT SIGNIFICATIU DEL PROBLEMA ALS APRENENTS Com sabeu, la vostra professió requereix d’una gran capacitat d’adaptació davant el que va passant en cada un dels vostres usuaris, així dons, en el vostre dia a dia, molts heu manifestat i viscut dificultats per saber que fer davant situacions noves que requereixen certa agilitat cognitiva mitjançant la creativitat per resoldre de forma productiva el que està passant, en aquest sentit, pensem que a part de ser un aprenentatge divertit i lúdic, el fet de treballar amb estratègies per desenvolupar la vostra creativitat mitjançant el pensament lateral pot ajudar-vos en el vostre dia a dia en una professió tant canviant com la vostre i a més, es un gran recurs per aplicar a la resta d’àmbits de la vostra vida quotidiana que servirà també per prevenir situacions de desgast laboral. Es un problema de actuacions estratègiques, ja que requereix l’ús d’estratègies davant un cas ubicat on la resolució depèn de la habilitat per improvisar i construir noves tàctiques per arribar a l’estratègia que ens durà als resultats desitjats i l’acompliment del nostre objectiu.
CONTEXT DE L’ACTIVITAT Espai formatiu de l’ empresa “Deixalles” amb una aula ordinària de formació. El curs formarà part del programa formatiu anual i serà en horari laboral.
CARACTERÍSTIQUES DELS APRENENTS Grup de 18 treballadors/es d’edats compreses entre els 25 i 45 anys.
-Cognitives: Al tenir un marge ampli d’edat ens trobem davant un grup molt heterogeni pel que fa als ritmes de treballs i aprenentatges realitzats, encara que tots estan formats en educació social o treball social, n’hi ha que tenen capacitats de processar l’informació més ràpidament i altres que necessiten el seu temps.
-Emocionals: Tots son gent que ha fet processos de creixement personal i que te un cert control de les seves emocions, ja estan formats en intel•ligència emocional.
-Actitudinals: Tots mostren molt d’interés i estan molt motivats davant la proposta de realitzar aquest curs.
-Físiques: Tots es troben en bones condicions físiques.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES -Competències: Comunicatives:
Competència cultural i artística: fa referència a conèixer, comprendre, apreciar o valorar críticament diferents manifestacions culturals i artístiques (tradicionals o no), utilitzar-les com a font d’enriquiment, i gaudir i considerar-les com a part del patrimoni dels pobles. A més, és saber crear amb paraules, amb el propi cos, amb tota mena de materials, suports i eines tecnològiques, tant individualment com col•lectivament les representacions i anàlisi de la realitat que facilitin l’actuació de la persona per viure i conviure en societat. Ja que parlem de gent que treballa amb col•lectius d’exclusió on la multiculturalitat està constantment present i a vegades es la causant del conflicte, hem sembla imprescindible.
Personals:
Competència d’autonomia i iniciativa personal: Aquesta competència implica ser capaç d’imaginar emprendre, desenvolupar i avaluar accions o projectes individuals o col•lectius amb creativitat, confiança, responsabilitat i sentit crític. Un alumne competent en aquestes habilitats té un alt grau d'autoconeixement i control de les seves emocions, és capaç de fixar-se metes i decidir com arribar-hi, buscant-se elements de motivació i ajuda per aconseguir l'èxit. També acostuma a reflexionar sobre el que l'envolta i com l'afecta, pot liderar processos o buscar solucions a problemes basant-se en els propis recursos.
La competència emocional fa referència a la capacitat que tenim de arribar a dominar el domini de les nostres facultats, tant sensitives com intel•lectuals. Les persones amb maduració psicològica són les que són capaces de governar els seus sentiments i relacionar-se afectivament amb els sentiments dels demés. Així doncs, cal dir que el treball de les emocions està molt relacionat amb el dels valors, s’ha de treballar, l’empatia, el diàleg, l’autoconcepte, la identificació d’emocions, la seva expressió i saber-les controlar. Els nostres alumnes haurien de reconèixer les emocions, identificar-les i ser capaços de verbalitzar-les; controlar i dirigir les emocions positives i negatives.

Específiques centrades en conviure i habilitar el mon:
La competència social i la ciutadania: Suposa comprendre la realitat social en que es viu, afrontar la convivència i els conflictes emprant el judici ètic basat en valors i pràctiques democràtiques, i exercir la ciutadania, actuant amb criteri propi, contribuint a la construcció de la pau i la democràcia, i mantenint una actitud constructiva, solidària i responsable davant el compliment dels drets i obligacions cívics. Una persona competent en aquestes destreses pot emetre un judici crític sobre la realitat que l'envolta, després d'haver-se informat sobre el seu funcionament, i actuar-hi. També té clara l'escala de valors que el mou (autoconeixement) i escull preferentment les conductes que afavoreixen la cohesió social, com ara la solidaritat. Per últim, sap relacionar-se bé amb els altres, mostrant empatia, domini de la comunicació i desig d'interacció.
-Objectius Generals: Adquirir l’habilitat per resoldre estratègicament les diferents situacions específiques referents a la seva feina.
Potenciar la creativitat i el pensament lateral
-Objectius Específics: Identificar els patrons específics i els procediments de les diferents situacions conflictives.
Identificar el propi procés d’actuació davant aquestes situacions per veure on son els errors de procediment.
Cercar alternatives de resolució mitjançant diferents possibilitats creatives amb les metodologies proposades.
Reaccionar de forma assertives davant les diferents situacions.
CONTINGUTS Conceptes:
Qué es el pensament lateral? (pensament divergent)
Com funciona? (procediments, rutes neurocorticals i neurociències)
El canvi d’esquemes mentals.
Tipus de problemes segons Edward del Bono.
Els 5 barrets per pensar
Propostes de resolució i noves metodologies.
Procediments:
Explicació teórica mitjançant power point
Realitzar exercicis de desenvolupament de creativitat que proposa Edward de Bono. (formació de figures, unió de punts, dilemes, etc.)
Projecció d’una pel•lícula exemple de pensament lateral (Patch Adams)
Exercici d’adaptació inmediata.
Dinàmica els 5 barrets per pensar.
Role Playings de situacions concretes de casos reals.
Actitudinals:
Respectar als companys.
Estar disposat a practicar els diferents exercicis que es proposen
Mostrar una actitud oberta i col•laboradora
Tenir un paper actiu i participatiu dins el propi aprenentatge que faciliti l’interacció.

SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS El paper del mediador en aquests cas serà una certa explicació de la teoria i després es farà tot de forma que aquest sigui un facilitador de les diferents dinàmiques exposades mitjançant els power point que hauran de resoldre de forma grupal.
Sessió 1: Explicació de la teoria i exemples del que es el pensament lateral
Sessió 2: realització dels diferents exercicis de forma col•laborativa en petits grups que hauran de comprovar al power point.
Sessió 3: projecció de la pel•lícula “Patch Adams” per identificar el procediment que empra i com utilitza el pensament lateral.
Sessió 4: Realització d’una cerca per internet de diferents exercicis de pensament lateral i propostes als companys per resoldre´s. Dinàmica d’adaptació immediata.
Sessió 5: Aplicació de la dinàmica dels 5 barrets per pensar (Edward de Bono) i Roles playing de casos concrets. Dubtes.

TEMPORALITZACIÓ Les sessions es realitzaran durant una setmana seguida de feina (5 dies laborables) de dilluns a divendres, de les 12h a les 15h del migdia.
FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA DEL DISSENY I VINCULACIÓ AMB L’ASSIGNATURA La elecció del projecte ha estat definida en funció del poc marge d’actuació que tinc per dur-lo a terme, jo no treballo en un ambient d’educació, però si faig el practicum a l’ambit de formació permanent d’empresa pel que crec que aquesta es una bona possibilitat. El treball realitzat per Edward de Bono sobre pensament lateral i creativitat es més que científic i justifica aquesta formació.
Tant en un cas com en l’altre, té un paper rellevant el treball conjunt i el diàleg dins de l’equip sigui per la concreció de les activitats a seguir o per la creació d’un marc referencial compartit (treball col.laboratiu).
es basa en l’aprenentatge significatiu del model constructivista ja que es proposen treballar la creativitat mitjançant metodologies basades en diferents situacions, cosa que permet donar més significativitat als aprenentatges i garantir que cap dels aspectes formals relacionats amb l’adquisició de capacitats creatives quedi sense ser convenientment tractat. Es parteix del supòsit que els alumnes, abans de usar la creativitat per aquesta metodologia, creen unes hipòtesis originals sobre el sistema de representació marcades per diferents etapes, així es concreta el punt de partida de com se'ls ha d'ensenyar (coneixements previs). El referent teòric és la Zona de Desenvolupament Proper de Vygotski. S’utilitzen les estructures de treball proposades per Parrilla (1992), D.W. Johson i T. Johnson i E.J. Holubec així com també les de Slawin, sobre formes de treball entre iguals, en les quals els alumnes interaccionen desenvolupant tot un conjunt de competències per tal d’adquirir, autonomia i iniciativa davant els reptes de la seva professió, aprendre a conviure i resolent les dificultats a partir dels coneixements significatius reestructurant i creant nous procediments que completin la seva professionalitat (Ausbel).
PROCEDIMENTS I CRITERIS D’AVALUACIÓ La avaluació realitzada serà de forma qualitativa mitjançant diferents qüestionaris i l’observació directa, seguint l’esquema que ens permetrà avaluar tot el procés (inicial, continuada i final).
-Avaluació inicial: Ens permetrà saber si es consideren o no creatius, si fan us de la creativitat a la seva feina, les dificultats que tenen i el que saben sobre la creativitat i el pensament lateral (coneixements previs).
-Avaluació continua: Mitjançant l’observació veurem quines capacitats creatives tenen per resoldre els diferents exercicis proposats, quines son les seves dificultats reals, si hi ha un avanç dels primers exercicis als següents, la seva capacitat crítica i l’evolució de les diferents alternatives a la seva professió fent ús del pensament lateral.
-Avaluació final: Mitjançant un qüestionari de satisfacció, s’avaluarà el que han aprés, si han desenvolupat o no la seva capacitat creativa, si han aprés les metodologies concretes, si han adquirit el coneixement dels seus processos i si han trobat diferents alternatives possibles de solucions davant les seves dificultats.

No hay comentarios:

Publicar un comentario