Avui tenim una nova nena al centre, te 14 anys i ve perquè suspén i segons la seva tutora de dificultats amb la lectoescriptura. Després de que la meva tutora tingui l'entrevista amb els pares se li passa un test de la figura de Rey, se li demana que escrigui una redacció i que resolgui uns problemes senzills de matemàtiques. Després d'això ho analitzem i concluim que:
-La seva expressió oral es caracteritza per frases simples i per un vocabulari reduït.
-No mostra cap interès per les matemàtiques i te dificultats amb resoldre problemes senzills.
-No mostra cap interés pels estudis i es despista molt fàcilment.
Els pares no saben que fer, així que decidim el següent,necessitem més informació:
Els objectius seran:
a) Detectar possibles dificultats en l’aprenentatge.
b) Aconseguir una millora en les àrees curriculars en les que te males notes, especialment la lectura i l’escriptura.
c) Motivar l’aprenentatge de la Nena
d) Fomentar una millora en la seva en l’actitud.
e) Augmentar la implicació familiar vers a la seva filla.
Les informacions que caldrà obtenir durant el procés d’avaluació psicopedagògica ateses les finalitats que es persegueixen son:
Informacions sobre l’alumne:
Cal conèixer en primer lloc quines son les necessitats i dificultats reals. Per saber-ho hem de contrastar la informació que ens doni el mestre(pel que la meva tutora es reunirà amb ell) i ampliar informació sobre:
- El nivell curricular que té. Si està dintre dels paràmetres estipulats com a normals.
- El seu expedient acadèmic i quines son les nota de les avaluacions anteriors.
- Com elabora els seus treballs (llibretes, quaderns...)
- Quina és l’opinió de la nena. El seu punt de vista.
- Esbrinar quin és el seu autoconcepte i la seva estabilitat emocional que és el que l’altera.
- Possibles factors de risc que l'acompanyen. Físics, psíquics i emocionals.
- Quins és el seu temperament. Característiques personals que puguin ser causants d’ alteracions del comportament (personalitat, patrons d’interacció amb iguals (horitzontals) i amb els grans(verticals), motivacions e interessos que pot tenir.
- Nivell d´ intel•ligència Emocional i QI, si ho creiem oportú.
- Quines actituds, hàbits i normes manifesta.
- Relació amb els companys de classe.
Informacións sobre el context d´ ensenyament i aprenentatge.
• Tipus de tractament a la diversitat que utilitza el centre públic on va (PEC).
• Tipus de recursos i suports utilitzats pel professorat per millorar les dificultats d’aprenentatg: aula de suport, organització de l’aula (grups flexibles, desdoblaments, racons), treball cooperatiu....
• Criteris d’avaluació utilitzats pel professorat i si existeix una coherència avaluativa amb el nivell d’aprenentatge.
• Comprovar que els continguts curriculars són adequats: objectius, metodologia, seqüenciació i que aquests siguin funcionals i tinguin sentit
. Observar com reacciona emocionalment a la proposta d’activitats.
• Observar si les unitats didàctiques inclouen acitivitats d’avaluació inicial que permetin explicitar els seus coneixements previs per adequar la programació al seu nivell.
• Mesures que es realitzen per ajudar a la comprensió del tema explicat: mapes conceptuals, resum o síntesi del que s’ha treballat que permeti integrar aquests coneixements i formular dubtes.
• Existència d´activitats amb diferents nivells de dificultat en la resolució. Si es treballa a l’aula en diferents ritmes de treball que li permetin assolir els aprenetatges.
• Accions que es duen a terme per ajudar correctament a la nena a desenvolupar les seves capacitats bàsiques.
• Tipus d’estratègies utilitzen per ajudar-lo a millorar la seva actitud, PAT. Grau d’implicació del professorat.
• Adaptacions curriculars que s’hagin realitzat o si cal realitzar aquesta proposta.
Informacions sobre la família:
• Realització del Genograma
• Entrevista amb la família per tenir informació sobre: Hàbits i actituds, Normes i pautes familiars. Buscar possibles problemàtiques familiars. Exploració de fets traumàtics que puguin haver afectat a la nena. Creences i missatges que l’entorn familiar pugui transmetre. Comportament dels pares en front a les dificultats de la nena i a casa. Grau d’implicació escolar i familiar.
Actuacions que es duran a terme per tal d'aconseguir-ho
Enumeració de les actuacions que es duran a terme per avaluar a la nena
1. Planificació de la recollida d’informació .
2. Entrevista amb el tutor/a
3. Observació dintre de classe. Com aprèn en el seu context.
4. Observació de l’activitat general del grup-classe (procés i intervencions del professorat), activitats de la nena a la classe (interacció amb el mestre, interacció amb els companys, actitud vers les activitats, realització de les activitats i interacció amb l’observador).
5. Revisió dels treballs fets a classe
6. Analitzar els materials curriculars
7. Quines son les ajudes que se li han proporcionat fins el moment actual,
8. Passar-li proves psicopedagògiques .
9. Entrevista amb la nena.
10. Definició i concreció d’on radica el problema.
11. Entrevista amb la família.
12. En funció de tota aquesta informació elaborar conjuntament amb el professor i la família un Pla d’Acció.
Una vegada obtinguda tota la informació és quan en col•laboració amb el professorat s’ha de elaborar una estratègia amb canvis des de l’escola i des del context familiar que afavoreixin un canvi positiu en la nena.
sábado, 26 de noviembre de 2011
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario